Blog

Jest zgoda na fuzje Maersk i MSC

Dwaj najwięksi na świecie armatorzy kontenerowców A.P. Moller-Maersk i MSC Mediterranean Shipping Co otrzymali w środę oficjalną zgodę Federalnej Agencji Morskiej Stanów Zjednoczonych (FMC) na utworzenie sojuszu noszącego nazwę 2M.
Członkowie komisji doszli do wniosku, że sojusz nie zagrozi warunkom konkurencji branży transportowej USA.

Było to zarazem ostatnie orzeczenie, którego potrzebowały firmy, aby doszło do fuzji. Wcześniej armatorzy musieli uzyskać zgodę innych instytucji na świecie, między innymi w Chinach i Unii Europejskiej.

Dzięki współpracy już od stycznia przewoźnicy będą operować 185 statkami na trasach europejskich, transatlantyckich oraz transpacyficznych, co pozwoli Maersk Line zaoszczędzić nawet 350mln dolarów rocznie. MSC jeszcze nie ujawniło swoich kalkulacji.

Fuzja gigantów nie cieszy jednak wszystkich. Europejscy i Azjatyccy eksporterzy martwią się, że współpraca może zamienić się w zmowę oraz znacznie wpłynąć na konkurencyjność w branży.

Według China Shippers’ Association nawet jako samodzielnie działające firmy Maersk i MSC są potentatami branży kontenerowej. Łącząc siły będą kontrolować 28% światowego transportu na największych trasach handlowych między Azją i Europą i mogą poważnie zagrozić przemysłowi chińskiemu.

Maersk Line wnosi do VSA 110 statków o pojemności nominalnej ok 1,2 mln TEU (55 proc. pojemności całkowitej), MSC – 75 statków o pojemności 0,9 mln TEU. Kontenerowce w formule VSA będą nadal własnością każdej ze spółek.

zródło: www.gospodarkamorska.pl
data publikacji: 10.10.2014

Top

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.


Top