Blog

Niewielki wzrost przeładunków w 10 największych bałtyckich portach kontenerowych w pierwszej połowie 2014

10 największych portów kontenerowych na Bałtyku w pierwszym półroczu 2014 roku zanotowało nieznaczny wzrost przeładunków kontenerów w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Od styczna do czerwca 2014 roku topowa 10-tka bałtyckich portów kontenerowych przeładowała łącznie 3,988mlnTEU,co było wynikiem tylko o1,4%(+53,2tys. TEU) większym niż w pierwszym półroczu 2013 roku.

Przypomnijmy, że tempo wzrostu w pierwszej połowie 2013 w porównaniu z analogicznym okresem roku 2012 kształtowało się na poziomie 6,8%. Z kolei cały rok 2013 dla 10 największych portów kontenerowych Bałtyku zakończył się wynikiem o 3,3% lepszym niż rok 2012. W pierwszym półroczu 2014 roku wzrost przeładunków kontenerowych zanotowało sześć portów, z czego największy przyrost przeładunków zarówno w ujęciu procentowym jak i absolutnym miał miejsce w Gdyni. Port ten przeładował 419,76 tys. TEU, czyli o 75,33 tys. TEU (+21,9%) więcej niż w pierwszym półroczy 2013 roku. Dwucyfrowe tempo wzrostu odnotowały także: Kaliningrad (+16,5%), Aarhus (+15,5%) i Kłajpeda (+11,1%). Najsłabsze tempo wzrostu odnotował Gdańsk (+7,4%), choć w liczbach absolutnych był to drugi co do wielkości wzrost spośród 10 portów bałtyckich (+42,6 tys. TEU). Negatywne zmiany miały miejsce w portach północnego i wschodniego Bałtyku: HaminaKotka (-9,9%), Gothenburg (-8,4%), St. Petersburg (-5,1%) i Helsinki (-4,0%).

Interesujące dane związane z transportem kontenerowym w regionie Morza Bałtyckiego docierają z Hamburga. Według danych portu w Hamburgu, przewozy kontenerowe między tym portem a regionem Morza Bałtyckiego zwiększyły się o 4,5% w pierwszym półroczu 2014 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku i kształtowały się na poziomie około 1,17 mln TEU, z czego 0,7 mln TEU przypada na wymianę z portami trzech bałtyckich krajów: Rosji, Polski i Finlandii. Spośród tych trzech relacji, w pierwszym półroczu 2014 roku najwyższe tempo wzrostu odnotowano na trasie Hamburg-Polska (+33,5%) do około 0,2 mln TEU. Ruch między Hamburgiem a Finlandią wzrósł o 9,4% do niecałych 0,2 mln TEU, z kolei na trasie Hamburg- Rosja wolumen zmniejszył się o 3,8% i wyniósł około 0,3 mln TEU.

data publikacji: 21.10.2014
żródło: Actia Forum

Top

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.


Top