Blog

Lekkie odbicie w górę stawek za fracht morski, ale nie do Europy

W zakończonym tygodniu od 10 do 17 października ceny stawek morskich przewozów towarów w kontenerach w umowach spotowych wzrosły na ośmiu głównych kierunkach stałych połączeń, a na czterech nadal malały.
W efekcie, Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) nieco wzrósł – do średniego poziomu 962,72 USD/TEU (kontener dwudziestostopowy), tj. o 51,69 dolarów. Jest to w zasadzie pierwszy wzrost od początku lipca, z korektą jednego tygodnia w ostatnim tygodniu lipca.

Odbicie zanotowano szczególnie na liniach z Azji na zachodnie i wschodnie wybrzeże USA, odpowiednio do 2139 USD/FEU (kontener czterdziestostopowy), tj. o ponad 13 proc. oraz do 4146 USD/FEU – o 2,5 proc.

Odwrotna sytuacja występowała na trasach z Azji do portów Morza Północnego (włącznie z DCT Gdynia) i do portów Morza Śródziemnego (włącznie z Morzem Czarnym). Na tym pierwszym kierunku ceny frachtu spadły do kolejnego rekordowo niskiego poziomu w tym roku – 705 USD/TEU (o 4,5 proc. lub o 33 dolary), a na drugim – do 965 USD/TEU (o 6,6 proc. lub o 68 dolarów).

Przypomnijmy, że stawki frachtu kształtują się głównie pod wpływem popytu na usługi transportowe, które są pochodną kondycji gospodarek krajów odbierających towary oraz podaży mocy przewozowych na głównych, stałych liniach. Od końca minionej dekady, występuje trwała nadwyżka podaży nad popytem.

Niewielki wzrost przeładunków w 10 największych bałtyckich portach kontenerowych w pierwszej połowie

data publikacji: 21.10.2014

Źródło
http://www.wnp.pl/

Top

Dodaj komentarz

Required fields are marked *.


Top