Blog

Tańszy fracht z Azji do Europy

W ostatnim tygodniu zmalały stawki frachtu morskiego z Azji do Europy. W przewozach Azja – porty Morza Północnego stawki wynosiły w końcu tygodnia 1003 dolary za kontener 20`, czyli zmalały o 54 dolary, a w przewozach Azja – porty Morza Śródziemnego i Czarnego- 1355 USD/TEU i były o 18 dolarów mniejsze.

Ogólnie jednak wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index, liczony dla 15 głównych trans z Szanghaju, wzrósł minimalnie i wynosił 1088,28 USD/TEU, wobec 1087,32 USD dwa tygodnie wcześniej.

żródło: gospodarkamorska.pl

Top

Niewielki wzrost przeładunków w 10 największych bałtyckich portach kontenerowych w pierwszej połowie 2014

10 największych portów kontenerowych na Bałtyku w pierwszym półroczu 2014 roku zanotowało nieznaczny wzrost przeładunków kontenerów w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Od styczna do czerwca 2014 roku topowa 10-tka bałtyckich portów kontenerowych przeładowała łącznie 3,988mlnTEU,co było wynikiem tylko o1,4%(+53,2tys. TEU) większym niż w pierwszym półroczu 2013 roku.

Przypomnijmy, że tempo wzrostu w pierwszej połowie 2013 w porównaniu z analogicznym okresem roku 2012 kształtowało się na poziomie 6,8%. Z kolei cały rok 2013 dla 10 największych portów kontenerowych Bałtyku zakończył się wynikiem o 3,3% lepszym niż rok 2012. W pierwszym półroczu 2014 roku wzrost przeładunków kontenerowych zanotowało sześć portów, z czego największy przyrost przeładunków zarówno w ujęciu procentowym jak i absolutnym miał miejsce w Gdyni. Port ten przeładował 419,76 tys. TEU, czyli o 75,33 tys. TEU (+21,9%) więcej niż w pierwszym półroczy 2013 roku. Dwucyfrowe tempo wzrostu odnotowały także: Kaliningrad (+16,5%), Aarhus (+15,5%) i Kłajpeda (+11,1%). Najsłabsze tempo wzrostu odnotował Gdańsk (+7,4%), choć w liczbach absolutnych był to drugi co do wielkości wzrost spośród 10 portów bałtyckich (+42,6 tys. TEU). Negatywne zmiany miały miejsce w portach północnego i wschodniego Bałtyku: HaminaKotka (-9,9%), Gothenburg (-8,4%), St. Petersburg (-5,1%) i Helsinki (-4,0%).

Interesujące dane związane z transportem kontenerowym w regionie Morza Bałtyckiego docierają z Hamburga. Według danych portu w Hamburgu, przewozy kontenerowe między tym portem a regionem Morza Bałtyckiego zwiększyły się o 4,5% w pierwszym półroczu 2014 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku i kształtowały się na poziomie około 1,17 mln TEU, z czego 0,7 mln TEU przypada na wymianę z portami trzech bałtyckich krajów: Rosji, Polski i Finlandii. Spośród tych trzech relacji, w pierwszym półroczu 2014 roku najwyższe tempo wzrostu odnotowano na trasie Hamburg-Polska (+33,5%) do około 0,2 mln TEU. Ruch między Hamburgiem a Finlandią wzrósł o 9,4% do niecałych 0,2 mln TEU, z kolei na trasie Hamburg- Rosja wolumen zmniejszył się o 3,8% i wyniósł około 0,3 mln TEU.

data publikacji: 21.10.2014
żródło: Actia Forum

Top

Jest zgoda na fuzje Maersk i MSC

Dwaj najwięksi na świecie armatorzy kontenerowców A.P. Moller-Maersk i MSC Mediterranean Shipping Co otrzymali w środę oficjalną zgodę Federalnej Agencji Morskiej Stanów Zjednoczonych (FMC) na utworzenie sojuszu noszącego nazwę 2M.
Członkowie komisji doszli do wniosku, że sojusz nie zagrozi warunkom konkurencji branży transportowej USA.

Było to zarazem ostatnie orzeczenie, którego potrzebowały firmy, aby doszło do fuzji. Wcześniej armatorzy musieli uzyskać zgodę innych instytucji na świecie, między innymi w Chinach i Unii Europejskiej.

Dzięki współpracy już od stycznia przewoźnicy będą operować 185 statkami na trasach europejskich, transatlantyckich oraz transpacyficznych, co pozwoli Maersk Line zaoszczędzić nawet 350mln dolarów rocznie. MSC jeszcze nie ujawniło swoich kalkulacji.

Fuzja gigantów nie cieszy jednak wszystkich. Europejscy i Azjatyccy eksporterzy martwią się, że współpraca może zamienić się w zmowę oraz znacznie wpłynąć na konkurencyjność w branży.

Według China Shippers’ Association nawet jako samodzielnie działające firmy Maersk i MSC są potentatami branży kontenerowej. Łącząc siły będą kontrolować 28% światowego transportu na największych trasach handlowych między Azją i Europą i mogą poważnie zagrozić przemysłowi chińskiemu.

Maersk Line wnosi do VSA 110 statków o pojemności nominalnej ok 1,2 mln TEU (55 proc. pojemności całkowitej), MSC – 75 statków o pojemności 0,9 mln TEU. Kontenerowce w formule VSA będą nadal własnością każdej ze spółek.

zródło: www.gospodarkamorska.pl
data publikacji: 10.10.2014

Top

Lekkie odbicie w górę stawek za fracht morski, ale nie do Europy

W zakończonym tygodniu od 10 do 17 października ceny stawek morskich przewozów towarów w kontenerach w umowach spotowych wzrosły na ośmiu głównych kierunkach stałych połączeń, a na czterech nadal malały.
W efekcie, Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) nieco wzrósł – do średniego poziomu 962,72 USD/TEU (kontener dwudziestostopowy), tj. o 51,69 dolarów. Jest to w zasadzie pierwszy wzrost od początku lipca, z korektą jednego tygodnia w ostatnim tygodniu lipca.

Odbicie zanotowano szczególnie na liniach z Azji na zachodnie i wschodnie wybrzeże USA, odpowiednio do 2139 USD/FEU (kontener czterdziestostopowy), tj. o ponad 13 proc. oraz do 4146 USD/FEU – o 2,5 proc.

Odwrotna sytuacja występowała na trasach z Azji do portów Morza Północnego (włącznie z DCT Gdynia) i do portów Morza Śródziemnego (włącznie z Morzem Czarnym). Na tym pierwszym kierunku ceny frachtu spadły do kolejnego rekordowo niskiego poziomu w tym roku – 705 USD/TEU (o 4,5 proc. lub o 33 dolary), a na drugim – do 965 USD/TEU (o 6,6 proc. lub o 68 dolarów).

Przypomnijmy, że stawki frachtu kształtują się głównie pod wpływem popytu na usługi transportowe, które są pochodną kondycji gospodarek krajów odbierających towary oraz podaży mocy przewozowych na głównych, stałych liniach. Od końca minionej dekady, występuje trwała nadwyżka podaży nad popytem.

Niewielki wzrost przeładunków w 10 największych bałtyckich portach kontenerowych w pierwszej połowie

data publikacji: 21.10.2014

Źródło
http://www.wnp.pl/

Top

Zaskakujące spadki frachtu oceanicznego

W minionym tygodniu nadal malały ceny w umowach spotowych przewozów ładunków w kontenerach na liniach oceanicznych Azja – Europa i w piątek spadły do 908 USD/TEU (kontener dwudziestostopowy), tj. o 147 dolarów.
Tendencja ta zaskoczyła analityków i przypisywana jest mniejszemu popytowi w Europie. Stało to w opozycji do wzrostu produkcji w Chinach, przed zamknięciem zakładów w związku ze Złotym Tygodniem (Golden Week).
W transporcie na liniach Azja – Morze Śródziemne fracht zmalał o 120 dolarów, do 1237 USD/TEU.
W minionym tygodniu zmalała także wartość Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), do poziomu 997,25 USD/TEU, czyli o 71,9 dolarów.

Duże były także zniżki cen frachtu na liniach z Azji do portów USWC (zachodnie wybrzeże USA) – o 109 dolarów, do 2086 USD/FEU (kontener czterdziestostopowy). Te trzy kierunki żeglugowe mają łącznie połowę udziału w globalnych przewozach oceanicznych, przy czym linie Azja – Europa (Północna, w tym jedna pętla do Gdańska) oraz Azja – USWC po 20 proc.
Najwięcej przeceniono fracht w umowach spotowych na liniach Azja – USEC (wschodnie wybrzeże USA) – o 226 USD/FEU, który wyniósł 4298 USD.

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)

Top

Targi China Expo Poland

China Expo Poland IV edycja – 4-6 września 2014

to największa impreza targowa w Polsce w całości dedykowana współpracy biznesowej z Chinami. Jest doskonałą okazją do prezentacji chińskich firm i produktów, a także nawiązania bezpośrednich kontaktów handlowych pomiędzy producentami i eksporterami z Chin a przedsiębiorcami z Polski i Europy. Dynamiczny rynek chiński oferuje różnorodne możliwości rozwoju biznesu z chińskimi firmami nie tylko dla dużych, ale również małych i średnich przedsiębiorstw.

Targi China Expo Poland to dodatkowo szansa zdobycia wiedzy i wskazówek o imporcie z Chin i eksporcie do Chin, prowadzenia efektywnej współpracy z Chińczykami i poznania chińskich partnerów bez konieczności dalekich podróży.

Organizatorami China Expo Poland są Międzynarodowe Targi Polska i Pol-China Consulting.

Targi organizowane są cyklicznie od roku 2011.

Tematyka

Wystawcami targów China Expo Poland 2014 będą producenci i eksporterzy z różnych regionów Chin. Przedstawią oferty z wielu branż, prezentując najbardziej aktualne, chińskie produkty w kategorii wyposażenia wnętrz i produktów użytkowych:

  • oświetlenie
  • wyposażenie wnętrz
  • elektronika
  • wyposażenie gospodarstwa domowego
  • tekstylia
  • inne

Podczas targów będzie można również zasięgnąć porad dotyczących prowadzenia biznesu z chińskimi kontrahentami czy też uzyskać pomoc w znalezieniu partnera w Chinach

 

Źródło: http://www.china-expo.pl/o-targach

Top

Strajk kierowców ciężarówek w Ningbo

Ponad 100 właścicieli samochodów ciężarowych wożących kontenery rozpoczęło strajk w porcie w Ningbo 18-tego sierpnia.

Właściciele zażądali podwyżek gdyż nie widzieli ich od ośmiu lat.

„Port w Ningbo ustanowił stawkę dla usługi przewozowej kontenerów osiem lat temu, ale od tego czasu cena diesla podwoiła się,” powiedział Tian Zhongyong, jeden z właścicieli ciężarówki.

Lin Xiaofeng, urzędnik w  Ningbo Container Transport Association, tłumaczył, że port w Ningbo postanowił podnieść stawkę dla właścicieli samochodów ciężarowych o 12% i planował ogłosić tą wiadomość w dniu 22 sierpnia. Niestety właściciele zaczęli protest wcześniej.

Protest zakończył się wczoraj po południu.

Urzędnik z portu Ningbo powiedział że około 200 ciężarówek brało udział w strajku i miało to niewielki wpływ na transport kontenerowy w porcie.

Takie informację podał portal shinoshipsnews. Zupełnie inne otrzymałem z Ningbo.

Problem jest poważny. Kontenery nie są zwożone do portu. Być może statki będą czekać na załadunek co przesunie ich rozkład. Właściciele ciężarówek żądają podniesienia stawki o RMB300 za kontener (ok. 150 PLN) a problem ma się rozwiązać do końca tygodnia.

 

Źródło: http://www.logistykamorska.pl/

Top

Targi Transport Logistic China 2014

W dniach 17-19 czerwca br. miały miejsce w Szanghaju (Shanghai New International Expo Center) targi Transport Logistic China 2014. Obejrzało je 16,800 widzów z 69 państw a swoje produkty i usługi zaprezentowało 492 wystawców z 47 krajów. Nie zabrakło również oficjalnych reprezentacji na szczeblu ministerialnym (Rosja, Francja, Luksemburg i oczywiście Chiny). Impreza miała zakres międzynarodowy, ponieważ aż 45% wystawców pochodziło z poza Chin. Odnotowano 6 pawilonów narodowych: Niemcy, Czechy, Włochy, Łotwa, Rosja oraz Hiszpania. Nie zabrakło również Polski. Na stoisku narodowym, którego powstanie było wynikiem współpracy WPHI Szanghaj i Biura Pomorskiego w Pekinie prezentowały swoje usługi cztery polskie firmy logistyczne a także Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego. Na terenie targów WPHI Szanghaj wygłosił także seminarium „Polska – logistyczny hub Europy, gdzie zagranicznym gościom zaprezentowały się firmy z polski. Ciągle wzrastająca wymiana handlowa między Chinami a resztą świata skutkuje wzrostem zapotrzebowania na usługi logistyczne. Poza wywozem towaru z Chin chodzi także o jego przywożenie, bowiem mieszkańcy Państwa Środka coraz częściej sięgają powszelkiego rodzaju zachodnie produkty. Wraz z rozwojem współpracy będzie rosło zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Należy więc odpowiednio zainteresować chińskie firmy swoją ofertą.
Tegoroczna edycja targów była większa niż ta z 2012 r. (targi są co 2 lata) i prezentowała bardzo wysoki poziom wystawców i wydarzeń towarzyszących. Kolejna edycja targów odbędzie się w 2016 r. i można przewidzieć, że będzie jeszcze większa niż tegoroczna. Warto więc, aby polskie firmy z branży logistycznej zainteresowały się tym rynkiem i starały się zdobyć tu pierwsze kontakty i kontrakty. Targi Transport Logistic China 2014 to doskonała szansa do zaistnienia w Chinach.

źródło: www.gochina.gov.pl

Top
Page 1 of 1